Når du reser med Thinggaard gäller följande resevillkor:
Läs resevillkoren noga innan beställning av resan så är du säker på att du får den bästa möjliga skidresan.
Beställning
Resan beställer du på thinggaardresor.se eller på telefon 010-8844802. När resan är beställd skickar vi resebevis till den angivna mailadressen. Vara noga med att kontrollera att all reseinformation och priser överensstämmer med er beställning. De flesta betalningskort kan användas vid betalning. Dock kan Master Card Debit inte användas. Som alternativ till Master Card Debit kan betalningen göras till det bankgironummer som du får tillsammans med resebeviset.
Deposition
Depositionen är 1000 kr/ person för resor i Europa. Deposition samt eventuell avbeställningsförsäkring ska betalas online, eller via inbetalningskortet senast fyra dagar efter att resebeviset har mottagits. Efter att depositionen har inbetalats är beställningen bindande och resenärerna i resebeviset bekräftar att de har läst och accepterat resans villkor och bestämmelser.
Det resterande beloppet ska vara Thinggaard till handa senast 60 dagar innan avresa. Om detta inte uppfylls har Thinggaard rätt att annullera resan och depositionen återbetalas ej. Alla betalningar för en resa skal göras vid ett tillfälle.
Rese- och deltagarbevis samt deltagarspecifikationen ska tas med på resan och kunna framvisas.
Boendet får endast bebos av de personerna som framgår i resebeviset. Om du beställer en resa för flera krävs det även att de övriga resenärer läser resevillkoren.
Priser och ändringar
Önskas ändringar av datum för avresa eller resmål kan det göras fram till 50 dagar innan avresa. En förutsättning för detta är att det finns lediga platser på det nya resmålet. Om ändringarna inte kan genomföras och resan därför ska avbeställs gäller de vanliga avbeställningsreglerna. Ändringar som kan göras fram till 50 dagar innan avresa kostar 150 kr/ändring i expeditionsomkostnad. Exempelvis kan det vara ändring till ett annat boende eller ändring av transport. På resor med flyg kan ändringar av resenärernas namn inte ändas senare än 50 dagar innan avresa. På bussresor kan val av uppsamlingsplats inte ändras senare än 9 dagarna innan avresa.
Thinggaard har rätt att ändra priset på resan vid ändringar av valutakurser, skatter och avgifter, oljepriser etc. Om t.ex. flygplatsskatter stiger med 50 kr höjs resans pris lika mycket. Samma villkor gäller vid sänkning av avgifter. Prisändringar kan dock inte ske senare än 20 dagar innan avresa.
Resans pris
På hemsidan är priset för en resa fördelat på det antal deltagare som boendet gäller för. Det ska betalas ett tomsängstillägg om bostaden bebos av färre personer än vad som är angivet i prislistan. Kontakta Thinggaard för priser eller se mera på thinggaardresor.se.
Bostaden får endast bebos av de personer som har registrerats till resan på thinggaardresor.se. I tillfälle av att en eller flera deltagare inte deltar i resan kan resterande deltagare förvänta ett boende som är storleksmässigt mera passande och priset per person justeras efter det nya boendet. Priset för boendet justeras också om det inte är möjligt att få ett nytt boende eller om den resenären önskar att ha kvar boendet.
Valutakurs
Alla priser på vår hemsida beräknas utifrån den gällande valutakursen från 30:e maj 2015.
Avbeställning
Om resan ska avbeställas ska Thinggaard kontaktas via telefon. Det ska alltid göras innan resan påbörjas. Vi ska också mottaga en skriftlig avbeställning via mail till info@thinggaardresor.se senast 48 timer efter att ni upplyst avbeställningen via telefon.
Vid avbeställning av en resa gäller följande regler:
- Avbeställs resan mera en 35 dagar innan avresa förloras depositionen.
- Avbeställs resan mellan 14 och 35 dagar innan avresa förloras 50 % av resans totala pris.
- Avbeställs resan mindre än 2 veckor innan avresa förloras hela resans pris.
- Vid avbeställning av paketresor med liftkort kan liftkortet inte återbetalas separat.
Du kan inte förvänta någon kompensation om du kommer för sent till den bestämda mötesplatsen vid avresa.
Om en resenär inte reser med utan istället vill låter en annan person överta platsen kan detta göras mot en avgift på 250 kr för buss och bilresor. Om flygbolaget accepterar namnändringar är priset för detta 500 kr.
Arrangörens indragning av resa
Resebyrån har rätt att ställa in en resa eller delarrangemang om antalet bokade platser, 14 dagar innan avresa, är under 75 % av de antal platser som resebyrån har till tålighet på den gällande avgång. I så fall ska resenärerna informeras via telefon eller skriftligt så snabbt som möjligt. Om resebyråns ändring eller indragning påverkar resenären ska detta kompenseras. Dock kan kompensation inte förväntas om ändringen beror på:
1. För få bokningar
2. Resenärens egna omständigheter.
3. Externa omständigheter (force majeure).
4. Resebyrån kan annullera resan (senast 5 vardagar efter lagd beställning) om resebyråns lokala samarbetspartner på destinationen inte bekräftar beställningen av boendet. Om resebyrån blir tvungen att annullera resan meddelas detta via telefon mail så snabbt som möjligt och senast 5 vardagar efter beställningen.
Arrangörens ansvar
Thinggaard kan inte stå till svars för outnyttjade semesteraktiviteter eller förbeställda liftkort, mist arbetsinkomst, utgifter för transport från flygplatsen etc. som beror på förseningar på grund av externa omständigheter (force majeure), väderleksförhållanden eller andra omständigheter som inte kan styras av arrangören.
Thinggaard förbehåller sig rätten till att ändra tiden för hemresa på grund av väderleksförhållanden eller trafikförhållanden utan att resenären mottager någon for av kompensation för outnyttjade semesteraktiviteter.
Deltagande i Thinggaards arrangemang görs på egen risk och bekostnad. Thinggaard kan aldrig stå till svars för skador på egen – eller tredjeperson eller på saker.
Bagage
Thinggaard friskriver sig ansvaret för bagage som försvinner eller skadas i transport. Det samma gäller om bagage eller utrustning förvaras i ett av Thinggaard´s låsta rum eller transporteras av Thinggaard.
Vid resor med buss och flyg gäller leverantörens bagageregler för vikt samt storlek.
Vid skador på saker eller försvinnande som beror på transportören ska det egna försäkringsbolaget kontaktas.
Resenärerna bör säkra sig om att vara försäkrade innan t.ex. bagage har försvunnet eller skadats under resan. Om du inte har en försäkring kan du teckna en reseförsäkring.
Det är inte tillåtet att packa kläder tillsammans med skidutrustningen. Om det blir förseningar med flyget har Thinggaard gratis utrustning som kan lånas mot uppvisning av kvittot för skidtransport samt PIR-rapport från flygplatsen. Det betalas ingen kompensation för skidtrasporttillägg.
Thinggaards ersättningsplikt
Thinggaard ansvarar och är ersättningspliktiga efter branschens regler och normer.
Thinggaard kan inte stå till svars för stängningar av skidområden eller som följd av för lite eller för mycket snö, lavinfara vindförhållanden eller liknande. Nyttjandet av skidområdet är på eget ansvar.
Resenärer får ingen kompensation om det sker programändringar som beror på direktioner från landets myndigheter. Det kan vara bestämmelser som leder till indragning av t.ex. pistvisning.
Särskilda önskemål
Thinggaard gör sitt bästa för att uppfylla specifika önskemål som upplyses vid beställning av resan. Det kan t.ex. vara lägenhetens belägenhet eller en särskild placering i buss eller flyg. Thinggaard kan dock inte garantera detta och kan heller inte bli ersättningsskyldiga om ett önskemål inte kan uppfyllas. Överenskommelser som inte framgår i resebeviset är inte juridiskt bindande.
Depositum och tillgång till boende
Det är åtkomst till boendet från ca. kl. 17.00 på ankomstdagen och till kl. 09.00 på avresedagen. Depositionen ska vara betald innan det är möjligt att få åtkomst till boendet.
Det ska betalas en deposition på ca 2000 kr för lägenheter och ca 4000 kr för stugor. Depositionen kan betalas genom guiderna, eller i receptionen där också internationella kreditkort kan användas. Depositionen återbetalas på avresedagen eller eftersänds förutsatt att bostaden har efterlämnats i ordentligt skick. För grupper gäller det särskilda regler för betalning av deposition. Reglerna framgår i det utskickade materialet.
Resenärens ansvar
Alla resenärer har plikt att följa de anvisningar som Thinggaard och våra representanter samt flyg och bussbolag bestämmer gällande genomförande av resan. Resenären ska respektera de bestämmelser som gäller för transport, till och från destinationen samt för vistelse på boendet.
Grov eller återkommande överträdelse kan medföra förvisning från resebolaget och/eller boendet vilket innebär att fortsatt vistelse och transport hem ska arrangeras och bekostas av den enskilda resenären.
Resenären är för skador som orsakats mot Thinggaard, representanter, eller anda som Thinggaard sammarbetar med ersättningspliktigt efter allmänna ansvarsregler. Samtidigt har Thinggaard rätt att helt eller delvist behålla depositionen för boendet ifall ovanstående överträdes. Resenärerna har gemensamt ansvar för skador på boendet.
Den resande har själv ansvar för att medbringa giltigt pass och eventuellt visum och den resande står själv för utgifter som beror på avsaknad av dessa formaliteter.
Resebevis skickas med mail från Thinggaard. Resenären skal kontrollera det utskickade materialet och hålla sig uppdaterad om eventuella ändringar i tider för avresa eller plats för avresa. Resenären har också ansvar att hålla sig uppdaterad angående tider för hemresa genom Thinggaard´s representanter eller information på orten. Vi rekommenderar att ni kontaktar Thinggaards lokala representant 24 timmar innan planerad hemresa för att få bekräftat tiden för avresa. På orter utan en lokal representant kan ni ringa till nödnumret som framgår i reseinformationen.
Flygbolagets ansvar
Flygning till och från resmålet omfattas av reglerna i Montreal-konventionen från 1999 med löpande ändringar och tillägg efter den nationella lagstiftningen. Om annat inte upplyses gäller branschens resevillkor.
Reklamationer
Eventuella reklamationer under en resa ska omedelbart meddelas till reseledaren eller en representant från Thinggaard så att vi har möjlighet att åtgärda problemet. Där det inte finns en representant ska reklamationen meddelas till vårt kontor. Om resenären även efter resans avslutning har en klaga ska denna meddelas skriftligt till Thinggaard senast tre veckor efter hemkomst. Reklamationer som mottages senare än 3 veckor efter hemkomst behandlas inte.
Avbeställningsförsäkring
Thinggaard rekommenderar att du tecknar en avbeställningsförsäkring som säkrar att ni i tillfälle av sjukdom kan få det inbetalade beloppet tillbaka utan extra kostnader (förutom själva försäkringen) helt fram till att ni ska resa. Läs mera om villkoren på thinggaardresor.se/avbestallningsskydd.
Avbeställningsförsäkringen kostar 6 % av grundpriset (transport, boende och liftkort) och ska beställas tillsammans med resan samt betalas samtidigt med inbetalningen av resans deposition.
Har den resande ingen försäkring för läkarordinerad hemtransport friskriver sig Thinggaard sig ansvaret att hjälpa den resande hem. Ytligare skydd kan fås genom att teckna en skidförsäkring.
Er säkerhet
”Thinggaard rejser” är ett produktnamn under UCPA Denmark ApS 36077557 som är ansluten till lagstadgade resegarantifonden reg.nr. 2535.
Med förbehåll för eventuella fel på thinggaardresor.se Senast reviderad 15/07-14.
Trevlig resa!